De wereld is, zoals we allemaal weten, in rap tempo aan het digitaliseren, en zo is ook de hele bankwereld steeds digitaler aan het worden. Dat wil onder andere zeggen dat we steeds meer zaken zelf online kunnen regelen en dat fysieke bankkantoren gestaag in aantallen teruglopen. Bankieren zonder internet wordt, op zijn zachts gezegd, ontmoedigd, en in de praktijk zelfs bijna onmogelijk gemaakt. Zeker als ondernemer moet u met de tijd meegaan en is het belangrijk om zichzelf de vraag te stellen of dat u de service van een bankkantoor belangrijk vindt of dat u uw eigen zaakjes zoveel mogelijk zelf gaat regelen.

Kunnen we het bankkantoor missen?

nieuwe manier van bankieren

Hoewel internetbankieren voor de meeste mensen een normale zaak is geworden, is het voor een enkeling nog even wennen. Ook de oudere generatie, die niet met internet is opgegroeid, zal er uiteindelijk aan moeten geloven. Zoals gezegd wordt het bankieren zonder internet ontmoedigd: voor een papieren afschrift wordt steeds vaker geld gevraagd, terwijl het online gratis is, en een papieren overschrijvingsformulier kunt u op steeds minder plaatsen inleveren. Hoewel u deze laatste natuurlijk wel nog op de post kunt doen via de, eveneens verdwijnende, brievenbussen. We regelen onze eigen zaakjes steeds meer zelf, en bij vragen wordt er verwacht dat u deze vooral via chat of e-mail stelt, of misschien nog telefonisch, maar nog maar zelden in persoon.

De fysieke bankkantoren zijn dan ook steeds meer aan het verdwijnen. Veel functies verdwijnen en voor de banen die overblijven is face-to-face contact ook minder aan het worden, waardoor de kantoren overbodig worden. Bij veel leegstaande oude vestigingen is wel nog een pinautomaat aanwezig, maar door de toenemende plof- en ramkraken zijn deze ook sterk aan het verminderen. Geld opnemen wordt steeds meer in winkels gedaan, door middel van bijpinnen, of bij losse betaalautomaten die in winkels worden geplaatst. Ook de losse, goedbeveiligde pinhuisjes zijn in opkomst, waardoor u niet aan de winkeltijden gebonden bent.

We laten traditioneel bankieren steeds verder los

U kunt zich echter afvragen hoe belangrijk een geldautomaat nog is, nu contant geld steeds verder naar de achtergrond verdwijnt. U betaalt via pinpas, creditcard, overschrijvingen, incasso’s en straks ook steeds vaker via uw mobiele telefoon. De kleine ZZP’er met een bedrijfje aan huis kan ook voor een klein prijsje een mobiele pinautomaat aanschaffen, vaak zelfs via de telefoon, aangezien betalen met een bankpas of creditcard de norm is geworden. Zeker voor zakelijke betalingen is contant geld niet gebruikelijk. Overzicht in zakelijke betalingen is steeds belangrijker, nu ook de boekhouding steeds meer via online programma’s of apps wordt gedaan.

Door dit soort ontwikkelingen is het helemaal niet vreemd dat er banken zijn die volledig digitaal zijn. Banken zoals Knab en Bunq hebben geen bankkantoor meer; u kiest en bestelt uw producten online, zowel privé als zakelijk. Wachtrijen en papierwerk zijn hiermee verleden tijd. Door het gebrek aan kantoren is de zichtbaarheid van deze banken er niet in het straatbeeld, waardoor nog niet iedereen er bekend mee is, maar online zijn ze bijna niet te missen. Net zoals u kleding en andere producten online bestelt, doet u uw bankzaken ook tussendoor, zonder dat u er de deur voor uit hoeft, of misschien juist wel terwijl u onderweg bent. Snelheid en gemak zijn hierbij de belangrijkste uitgangspunten. Door versimpeling, het weglaten van randzaken en besparing op personeel kunnen de kosten ook lager worden gehouden. Bent u zelf echter nog niet zo ver en wilt u toch graag bij een bank langs kunnen gaan, dan blijft dit mogelijk bij de meer traditionele banken. Zo is er voor ieder wat wils.