Start uw aanvraag
Start uw aanvraag

Hoe bereid ik me voor op een investeerder?

25 januari 2021

Als (startende) ondernemer komt het regelmatig voor dat u geld nodig heeft. Een nieuw bedrijf heeft startkapitaal nodig en om te (blijven) groeien zijn er investeringen nodig. Voor een zakelijke lening kunt u bij uw bank aankloppen, maar er zijn ook andere financieringsopties dan een zakelijke lening. Welke vorm van financiering u ook kiest, dit kunnen bijvoorbeeld ook particuliere investeerders zijn, u kunt altijd een aantal kritische vragen verwachten. Het is belangrijk dat u zich hier goed op voorbereid en zorgt voor een duidelijke pitch.

Welke vragen worden er gesteld?

Om de tafel zitten met potentiële investeerders is iets wat u waarschijnlijk niet dagelijks doet. Daarom kan dit best spannend zijn. Veel investeerders zijn ervaren ondernemers die precies weten welke kritische vragen zij moeten stellen om te bepalen wat er nodig is om van uw bedrijf een succes te maken. Een goede voorbereiding is dan ook essentieel. Zorg ervoor dat u uw antwoord klaar heeft liggen om een goede indruk te maken. Belangrijk: wees altijd eerlijk! Een ervaren investeerder prikt snel door (te) mooie praatjes heen en dit werkt alleen maar in uw eigen nadeel. In dit artikel behandelen we een aantal vragen die u zeker kunt verwachten van een investeerder:

Wat houdt uw bedrijf precies in?

Als eerste zal er altijd gevraagd worden wat uw bedrijf of project precies inhoudt. Wat zijn uw bedrijfsactiviteiten? Hoe gaat u uw plannen waarmaken? En waarom zal uw product of dienst aanslaan bij uw doelgroep? Het is belangrijk om deze ‘pitch’ kort en krachtig te houden en nog niet teveel uit te weiden over de technische details. De investeerder wil snel weten met wie hij te maken heeft en wat u doet. De details komen later wel.

Hoeveel kapitaal heeft u nodig? En waar gaat u dit bedrag aan besteden?

Dit is natuurlijk de reden waarom u bij een investeerder aanklopt. U heeft geld nodig om uw bedrijf te kunnen starten, als het om start ups gaat, of om te laten groeien. Het is belangrijk om een realistisch bedrag te noemen. Ga niet te hoog of te laag zitten, maar laat aan uw potentiële investeerder zien dat u goed over deze financieringsaanvraag heeft nagedacht. U kunt ook om tafel met een financieel adviseur om een betere schatting te kunnen maken. Investeerders vinden het belangrijk om te zien dat een ondernemer zijn of haar kansen reëel kan inschatten. Dit doet u door precies te vertellen wat u van plan bent met het kapitaal. Waar gaat u het geld aan besteden? Waar u in de eerste vraag een kort en krachtig antwoord geeft, is het bij deze vraag juist wel belangrijk om in de details te treden.

Wanneer verwacht u ‘break-even’ te zullen draaien?

Het break-even punt is het moment waarop de totale kosten gelijk zijn aan de totale omzet. De winst is dan precies 0. Dit wordt ook wel het omslagpunt genoemd. Vaak draait een nieuw bedrijf in het begin verlies; het heeft tijd nodig om op te starten. Vanaf het break-even punt zijn alle kosten gedekt en kan er winst worden gemaakt. Voor investeerders natuurlijk een belangrijk moment. Zij investeren niet uit liefdadigheid, maar willen weten wanneer zij zelf ook geld verdienen aan hun investering. Verwacht u dat uw bedrijf direct een succes zal zijn? Of kan het jaren duren voordat er winst wordt gemaakt?

Waarom is uw product of dienst een toevoeging aan de markt?

Zodra u een nieuw bedrijf start, brengt u een product of dienst op de markt. Voor investeerders is het belangrijk dat u op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen van deze markt en of uw product of dienst een kans van slagen heeft. Investeerders zien graag dat u heeft nagedacht over wat voor invloed uw bedrijf kan hebben op deze markt. Waarom zou uw doelgroep juist uw product of dienst aanschaffen? Hoe kan uw product of dienst de werk- of leefsituatie van uw klanten verbeteren? Bij deze vraag ligt de focus voornamelijk op het belang voor uw potentiële klanten.

In aanvulling hierop zullen investeerders vragen waarom uw product of dienst een meerwaarde heeft ten opzicht van de concurrentie. Investeerders zien graag dat u zich uitvoerig in de markt en sector heeft verdiept. Concurrenten zijn er altijd. Daarom is het belangrijk om een strategie klaar te hebben liggen waarmee u ervoor zorgt dat de klanten voortaan bij u komen in plaats van bij de concurrent.

Hoe zorgt u voor zichtbaarheid van uw product of dienst?

Voordat een klant iets van u kan kopen, moet hij of zij natuurlijk weten dat u bestaat. Hoe u uw bedrijf gaat promoten, speelt dan ook een belangrijke rol in het wel of niet succesvol zijn. Voor investeerders is dit een belangrijke vraag omdat zij willen weten hoeveel belang u hecht aan een goede marketingstrategie. Hoe gaat u uw product of dienst onder de aandacht brengen? Hoeveel geld denkt u kwijt te zijn aan marketing? Vooral als u zelf (nog) niet bekend bent met marketingstrategieën kunnen investeerders vaak waardevolle suggesties doen. Sta hier voor open, want misschien schat u uw kosten wel veel te hoog of laag in.

Laatst bijgewerkt: 11/01/24

 

 

 

 

×

Goedendag!

Ik ben Gabriel van Zakelijkgeld.nl. Ik probeer binnen 4 uur een reactie te geven. Wij zijn dagelijks geopend!

× Ik heb een vraag via WhatsApp