Balans opstellen
Om te weten hoe een bedrijf er financieel voor staat, is het goed om de financiële positie te bepalen. Dit kunt u doen door een balans op te stellen. Maar hoe kan een ondernemer een balans opstellen? Op deze pagina leggen we dit aan u uit. Ook geven we een voorbeeld balans, die u zelf kunt invullen voor uw eigen onderneming.
Wat is een balans?
Een balans is een weergave van uw bezittingen, schulden en eigen vermogen op een bepaald moment. Uit dit overzicht kunt uw financiële situatie opmaken. Een balans geeft namelijk de waarde van uw bezittingen weer en laat zien of deze voornamelijk worden bekostigd met eigen geld of geleend geld. Dat is belangrijk voor iedere ondernemer, omdat u op basis van deze informatie kunt beoordelen of het goed of slecht gaat met uw bedrijf, en of u moet bijsturen.
Een balans maken is verplicht voor iedere ondernemer die een jaarrekening aan de Kamer van Koophandel (KvK) moet deponeren. Bent u niet verplicht dit te doen? Ook dan kan een balans opstellen verstandig zijn, omdat dit overzicht u goed inzicht geeft in uw financiën.
Wat staat in een balans?
Een balans bestaat grofweg uit twee onderdelen: activa en passiva. De activa staat aan de linkerkant van de balans. Deze zijde wordt ook wel de debetzijde genoemd. Aan de rechterkant vindt u de passiva, oftewel de creditzijde. Beide zijden moeten aan elkaar gelijk zijn.
Zowel de activa als de passiva bestaat uit verschillende onderdelen. Wat hieronder valt, leest u hieronder.
Activa
De activa (debet), aan de linkerzijde van de balans, wordt standaard onderverdeeld in drie onderdelen: vaste activa, vlottende activa en liquide middelen.
Vaste activa
Onder vaste activa vallen alle bezittingen die langer dan één of meerdere productieprocessen binnen uw bedrijf meegaan. De vaste activa bestaat uit verschillende aspecten, namelijk materiële vaste activa en immateriële vaste activa.
- Materiële vaste activa zijn tastbare vormen van activa. U kunt hierbij denken aan een bedrijfspand, maar ook aan het inventaris van uw bedrijf of uw bedrijfswagens.
- Immateriële vaste activa zijn daarentegen niet tastbaar. Het gaat hierbij om zaken als vergunningen en patenten. Deze gaan langer dan een jaar mee, maar u heeft ze niet fysiek in uw bezit.
Vlottende activa
Onder vlottende activa vallen alle bezittingen die minder dan een jaar of maar één productieproces meegaan. Denk hierbij aan bezittingen als de voorraad of debiteuren.
Liquide middelen
Alle geldmiddelen die beschikbaar zijn in uw onderneming vormen uw liquide middelen. Voorbeelden van geldmiddelen zijn het geld dat u in kas heeft, het bedrag dat u op uw zakelijke bankrekening heeft staan en beleggingen in aandelen die u in geld kunt omzetten.
Passiva
Aan de rechterzijde van de balans vindt u de passiva (credit). De passiva wordt gevormd door alle zaken waarmee u de activa van geld voorziet. De creditzijde bestaat uit drie onderdelen: het eigen vermogen, het lang vreemd vermogen en het kort vreemd vermogen.
Lang vreemd vermogen
Het lang vreemd vermogen wordt ook wel langlopende schulden genoemd. Hieronder vallen alle langlopende schulden van een bedrijf. Dit zijn alle schulden met een looptijd langer dan 1 jaar. Hierbij kunt u denken aan een hypothecaire lening of een standaardlening van een bank.
Kort vreemd vermogen
Het kort vreemd vermogen, ook wel kortlopende schulden genoemd, bestaat uit alle schulden met een looptijd van minder dan 1 jaar. Een voorbeeld van een kortlopende schuld is een krediet met een looptijd van 6 maanden. Maar ook openstaande rekeningen, belastingen, btw en salarissen die u nog moet betalen behoren tot het kort vreemd vermogen.
Wilt u meer weten over vreemd vermogen?
Eigen vermogen
Ten slotte is er het eigen vermogen. Dit is het totaal aan vermogen dat u zelf in uw onderneming heeft gestopt. U bent hiervoor dus geen schuld aangegaan; het geld is van uzelf afkomstig.
Balans voorbeeld in Excel
Een balans opmaken is niet altijd eenvoudig. Om u op weg te helpen, hebben we een voorbeeld van een balans opgesteld. Het voorbeeld balans is te downloaden via de onderstaande button. Wanneer u een balans opstelt, kunt u uw eigen gegevens in het bestand invullen. De berekeningen worden automatisch voor u gemaakt.
Solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit
Er zijn een aantal kerngetallen die voor een bedrijf weergeven hoe deze er financieel voor staat. De belangrijkste termen zijn: solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. Om deze getallen te berekenen, kunt u informatie uit de balans halen.
Hieronder leggen we in het kort uit wat deze termen inhouden:
- Solvabiliteit: Dit is de verhouding tussen het totale vermogen en het vreemd vermogen. Deze gegevens staan weergegeven in de balans.
- Rentabiliteit: Dit draait om de verhouding tussen de gemaakte winst en het geïnvesteerde vermogen.
- Liquiditeit: Dit geeft de verhouding tussen de liquide middelen en het kort vreemd vermogen weer.
Uit een balans kunt u dus een hoop waardevolle informatie halen. Een balans is dan ook van grote waarde voor iedere ondernemer.