Groeiende populariteit crowdfunding

10 augustus 2020

U ben vast en zeker wel eens een crowdfundingcampagne tegengekomen. Deze financieringsvorm is razend populair onder start-ups, maar ook bedrijven en particulieren weten de online crowdfundingplatforms steeds beter te vinden. Maar wat is crowdfunding eigenlijk? En wat zijn de voordelen van deze manier van financieren? Crowdfunding is niets anders dan geld binnenhalen van een groot aantal investeerders. Omdat veel verschillende investeerders een relatief klein bedrag doneren of uitlenen, zijn zij – over het algemeen – bereid om grotere risico’s te nemen. Hierdoor is crowdfunding een ideale manier om een nieuw bedrijf van de grond te krijgen of een nieuw product te ontwikkelen en op de markt te brengen.

Verschillende vormen van crowdfunding

Als zelfstandig ondernemer zijn er verschillende opties om aan geld te komen. Een daarvan is een online crowdfundingcampagne beginnen. Door middel van een online campagne via een crowdfundingplatform en social media, maakt u uw plannen bekend bij de crowd – het grote publiek. Wanneer uw campagne aanslaat en investeerders bereid zijn om in uw bedrijf of project te investeren, dan zijn er verschillende opties hoe zij dit kunnen doen. In de tabel zijn de verschillende vormen van crowdfunding te zien en welk type campagne hier het beste bij past.

  Donatie Lening Beloning Aandelen
Wat is het? Investeerders geven geld aan een goed doel of een nieuw bedrijf. Dit doen zij uit liefdadigheid of omdat zij potentie zien in het bedrijf. Investeerders lenen geld aan de ondernemer. Het geleende geld wordt terugbetaald en hierover wordt rente betaald. Investeerders doneren geld en krijgen hier een niet-financiële beloning voor terug, zoals het product dat de ondernemer gaat ontwikkelen. Investeerders financieren het bedrijf en krijgen hier aandelen voor terug. Ze verwachten een dividenduitkering en een waardevermeerdering van de aandelen.
Voor wie? Goede doelen, burgerinitiatieven en maatschappelijke projecten. Voornamelijk voor (bestaande) ondernemers. Startende ondernemers met innovatieve ideeën. Start-ups en bedrijven in de groeifase.

Wat zijn de voordelen van crowdfunding?

Het is niet voor niets dat deze manier van financieren de laatste jaren ontzettend hard is gegroeid. Er zijn namelijk een aantal belangrijke voordelen voor de ondernemers. In tegenstelling tot een traditionele financieringsvorm, kan een ondernemer bij een crowdfundingcampagne zelf de voorwaarden en tarieven bepalen. Bovendien bent u door middel van crowdfunding niet (alleen) afhankelijk van banken. Daarnaast kan de crowdfundingcampagne en de bijbehorende social media ingezet worden als marketingtool. In eerste instantie wordt het bedrijf of project bekend gemaakt bij het grote publiek om de financiering rond te krijgen, maar tegelijkertijd wordt er een naamsbekendheid opgebouwd. De vele investeerders kunnen immers uitgroeien tot klanten en/of ambassadeurs van de onderneming. Hierdoor kan crowdfunding ook een onderdeel worden van een marketingstrategie. Het opzetten van een crowdfundingcampagne vereist bijvoorbeeld een uitgebreid marktonderzoek. Bovendien sluit crowdfunding perfect aan bij de veranderende behoeftes van mens en maatschappij.

De nadelen van crowdfunding

Ondanks dat crowdfunding steeds meer wordt gebruikt om een kredietbehoefte in te vullen, zijn er ook een aantal nadelen. De financiering is bijvoorbeeld pas helemaal rond als het complete doelbedrag is behaald door de crowd. Daarnaast kan er een aanspraak worden gedaan op uw privé vermogen wanneer u te maken krijgt met een faillissement. Crowdfunding kan ingezet worden als een marketinginstrument, maar dit vereist een heel tijdsintensieve campagne. Voordat u uw campagne online kunt zetten, is er een uitgebreide marktanalyse en een goed doordacht plan nodig. Daarnaast moet u in uw achterhoofd houden dat hoe meer investeerders (of: aandeelhouders) er zijn, hoe meer meningen en mensen er zijn die iets te zeggen willen hebben. Dit kan zorgen voor meer complexiteit rondom beslissingen na de crowdfundingcampagne. Bovendien is niet elk idee of project geschikt voor een crowdfundingcampagne. Het is gebleken dat bijvoorbeeld diensten minder geschikt zijn voor deze financieringsvorm.