Zakelijke creditcard steeds vaker privé gebruikt op zakenreis

Steeds meer ondernemers en werknemers gebruiken hun zakelijke creditcard voor persoonlijke uitgaven, vooral tijdens zakenreizen. Dat blijkt uit een onderzoek dat zakenreisorganisatie Carlson Wagonlit Travel (CWT) in 2018 liet doen. Maar liefst veertig procent van de zakenreizigers wereldwijd geeft toe de zakelijke pas ook te gebruiken voor privé doeleinden.

In de Verenigde Staten in Europa is het aantal reizigers dat zakelijk en privé ‘door elkaar haalt’ het hoogst. In beide gevallen ligt dit percentage op 46 procent. In Asia-Pacific ligt dit op 28 procent. Hierbij moet wel vermeld worden dat het doen van persoonlijke uitgaven met een zakelijke creditcard door een aanzienlijk deel van de bedrijven wordt goedgekeurd, zo meldt CWT bij het onderzoek. In Europa vindt 42 procent van de ondernemingen dit geen problemen, in de VS 37 procent en Asia-Pacific 31 procent.

Privékaart
Uit het onderzoek van CWT wordt dan ook niet duidelijk of de vermenging van zakelijk en privé alleen betrekking heeft op bedrijven die dit hebben verboden. Omgekeerd gebruiken zakenreizigers hun privé creditcard volgens CWT ook voor zakelijke betalingen. De zakenreisorganisatie die het onderzoek liet uitvoeren, heeft hier geen percentage van.

Heel veel zakenreizigers nemen een creditcard op naam van hun bedrijf mee wanneer ze naar het buitenland gaan voor werk. In Asia-Pacific is dit 67 procent, in Noord- en Zuid-Amerika 61 procent en in Europa 56 procent.

Travel managers van bedrijven moeten het misbruik van de zakelijke creditcards aanpakken. Dat zegt Christophe Renard, Vice President van CWT Solutions Group. Dit is de consultancytak van Carlson Wagonlit Travel. “Tevens moeten zij uitzoeken waarom reizigers zich niet gewoon aan de regels houden.” Uit het onderzoek van CWT blijkt echter dat dit in de meeste gevallen ‘gewoon’ gebeurt: het handhavingspercentage bij controle ligt wereldwijd boven de 85 procent.

Oplossing
Volgens Renard zegt het veelvuldig vermengen van zakelijke en persoonlijke uitgaven ook iets over de desbetreffende bedrijven: “Dat er persoonlijke creditcards worden gebruikt voor zakelijke uitgaven, betekent dat bedrijven het moeilijk vinden om deze uitgaven inzichtelijk te krijgen. En dat maakt het direct een stuk moeilijker om een beleid af te dwingen.” Bedrijven zouden het gebruik van persoonlijke creditcards voor zakelijke betalingen kunnen terugdringen: “Als bedrijven geen creditcards willen verstrekken aan hun reizende werknemers, wat begrijpelijk is, is het aanbieden van virtuele creditcards een goed alternatief. Reizigers hoeven daardoor niet hun persoonlijke creditcards te gebruiken voor zakelijke uitgaven. Ook hebben bedrijven hierdoor een accuraat beeld van hetgeen waaraan hun geld wordt besteed.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *