Als u een zakelijk krediet afsluit, wilt u natuurlijk dat de kredietverstrekker zich netjes aan de overeengekomen regels houdt. Dit is ook nagenoeg altijd het geval, maar het kan in uitzonderlijke gevallen toch voorkomen dat u een klacht heeft. Waar kunt u dan terecht? Als kleine ondernemer of zzp’er heeft u misschien niet de financiële capaciteit, tijd, of zin om een ingewikkelde, gerechtelijke geschillenprocedure door te moeten. Daarom kunt u, vanaf 1 juli 2018, terecht bij het klachteninstituut voor financiële dienstverlening, Kifid.

Wanneer kunt u terecht bij Kifid?

In het kort kunt u als zzp’er of kleine ondernemer bij het Kifid terecht wanneer uw geldverstrekker, naar uw mening, zich onterecht niet aan de gemaakte afspraken houdt. Daarbij kunt u denken aan een wijziging van het rentetarief waar u het niet mee eens bent. Wat ook kan gebeuren, is dat de geldverstrekker het (resterende) krediet opzegt of opeist, maar u bent van mening dat dit onrechtmatig is. Wat niet kan, is een klacht indienen over een afwijzing: het staat iedere kredietverlener vrij om een aanvraag af te wijzen.

Wat zijn de voorwaarden?

Voor kleinzakelijke ondernemers gelden een aantal spelregels. Zo mag de omzet van uw bedrijf niet hoger zijn dan 5 miljoen euro per jaar. Ook worden ondernemers geacht een kleine bijdrage te leveren in de kosten: 250 euro voor een klachtenprocedure, en voor een eventueel hoger beroep nog eens 500 euro. Ook in zakelijke bemiddeling zijn de uitspraken van het Kifid in principe bindend, tot een schadevergoeding van 250.000 euro. Omdat de instantie pas vanaf 1 juli 2018 voor ondernemers beschikbaar is, kunnen leningen en andere financiële overeenkomsten die voor die datum zijn aangegaan, niet in behandeling worden genomen.

Ook voor consumenten

Kifid is al langer een instantie waar consumenten terecht kunnen met een klacht over een lening. Deze instantie treedt dan op als bemiddelaar tussen consumenten en hun financiële dienstverlener, zoals hun bank. Ook kan de geschillencommissie van Kifid een juridisch bindende uitspraak doen. Consumenten kunnen gratis een beroep doen op Kifid, omdat de kosten worden gedekt door de bij Kifid aangesloten financiële dienstverleners.

Voorkom klachten door vooraf vergelijken

U kunt bij het Kifid terecht als uw financiële dienstverlener u onterecht benadeeld. Maar als u een krediet afsluit en achteraf niet tevreden bent over de voorwaarden, kunt u geen klacht indienen: dit had u immers van tevoren kunnen weten. Daarom is het belangrijk dat u, als aanvrager, goed weet waar u aan toe bent voordat u een lening afsluit. Bekijk daarom voordat u een krediet aangaat, alle voorwaarden waar u aan moet voldoen, en vergelijk alle mogelijkheden goed. Zo voorkomt u dat uw aanvraag wordt afgewezen, of dat u niet tevreden bent.