Waar moet u aan denken bij het starten van een eigen bedrijf?
Het runnen van een eigen onderneming is voor velen een droom. Voor een deel daarvan blijft het bij een droom, voor anderen wordt dit werkelijkheid. Dit gaat echter natuurlijk niet vanzelf; een eigen bedrijf kost veel tijd, geld en energie. Vooral voor de start moeten veel voorbereidingen worden getroffen. Als u zelf bezig bent met het starten van een bedrijf, of dit aan het overwegen bent, dan bent u ongetwijfeld al met deze voorbereidingen bezig of zich hier in aan het verdiepen. Lees hieronder welke stappen belangrijk zijn in dit proces en wat u vooral niet moet vergeten.
Maak een plan van aanpak
Het lijkt bijna overbodig om te benoemen, maar het is van groot belang om van tevoren onderzoek te doen en een plan op te stellen. Er zit natuurlijk verschil tussen een freelance vertaler die vanuit huis werkt, een meubelmaker die zowel werkruimte, showroom als machines nodig heeft of iemand die een eigen kledingwinkel begint, maar toch zijn de stappen globaal hetzelfde. Het belangrijkste bij deze voorbereiding is om er achter te komen of de plannen realistisch zijn, of u overal aan gedacht heeft en of het ondernemerschap bij u past. Het gaat gewoonlijk om plannen voor de lange termijn, denk daarom ook vooral vooruit.
Onderzoek de markt
Als u vanuit dienstverband de overstap naar ZZP’er maakt in dezelfde branche, dan kent u de markt mogelijk al vrij goed. Besteed evengoed voldoende aandacht aan het verkennen van de markt. Is er vraag naar uw product of dienst? Is er veel concurrentie en hoe kunt u zich dan onderscheiden? Wat is uw doelgroep en hoe kunt u deze bereiken? Aan de hand van deze vragen kunt u mogelijk ook de locatie van uw bedrijf bepalen of aanpassen, bijvoorbeeld naar een gebied waar minder concurrentie is of juist dichter bij de doelgroep. Bepaalde producten of diensten slaan bijvoorbeeld beter aan in de Randstad, om maar een voorbeeld te noemen. Kijk ook of er voor uw specifieke onderneming nog speciale eisen zijn; heeft u bepaalde vergunningen nodig of moet u aan eisen voldoen voor bijvoorbeeld voedselveiligheid? Erg belangrijk om u hier in te verdiepen. Door de markt te onderzoeken wordt het bovendien ook gemakkelijker om vast te stellen wat een realistische prijs is voor uw dienst of product.
Maak een financieel plan
Nadenken over de financiën is essentieel in de voorbereiding. Kunt u van vandaag op morgen beginnen of moeten er grote uitgaven worden gedaan? Denk bijvoorbeeld aan een verbouwing, een nieuw pand kopen of huren, de aanschaf van gereedschap, machines, voorraad, inrichting of andere benodigdheden. Kunt u dit dan zelf bekostigen of heeft u hier hulp bij nodig? Een lening van familie of vrienden is meestal het voordeligst, maar niet altijd mogelijk. Gelukkig zijn er nog andere mogelijkheden. Een zakelijke lening via de bank is lastig als starter, omdat er vaak gevraagd wordt naar de jaarcijfers van 1 of 2 jaar en een bepaalde minimale omzet. Tegenwoordig zijn er steeds meer zakelijke leningen waarvoor ook starters in aanmerking komen. Deze kredietverstrekkers durven soms ook op basis van een sterk ondernemingsplan het risico aan te gaan. Doe hier vooral onderzoek naar als dit voor u relevant is.
Naast het bedenken hoe u aan kapitaal komt is het ook zeker zo belangrijk om te bedenken hoe u dit gaat terugverdienen. Denk eraan dat geld lenen altijd geld kost. Het geleende bedrag plus rente en eventuele extra kosten dienen minimaal terug te worden verdiend. Minimaal, want naast de aflossing moet er natuurlijk ook nog iets overblijven. Dit geldt ook voor ondernemers zonder lening. Kunt u genoeg verdienen om de kosten te dekken en daar bovenop zelf nog iets te verdienen? Door investeringen is de kans groot dat u niet meteen winst maakt, maar op termijn is dit natuurlijk wel wenselijk. Hoewel dit in veel gevallen vooraf een schatting is, is het wel goed om hier realistisch naar te kijken. Kunt u uw brood verdienen met het idee dat u hebt?
Regel boekhouding en belastingen
Voor sommigen een peulenschil, voor anderen een noodzakelijk kwaad, maar administratie hoort erbij als u een eigen onderneming hebt. Door de boekhoudingsprogramma’s die tegenwoordig op de markt zijn is het steeds makkelijker om inkomsten en uitgaven overzichtelijk in kaart te brengen. Als dit, om wat voor reden dan ook, een probleem is, dan is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om dit uit te besteden. Er zijn genoeg bekwame mensen die dit uit handen kunnen nemen.
Een georganiseerde administratie is niet alleen fijn voor uw eigen overzicht, maar ook van belang bij de belastingaangifte. Als ondernemer betaalt u niet alleen inkomstenbelasting, maar doet u ook btw-aangifte. Het is belangrijk om hier van tevoren over na te denken omdat dit mogelijk ook een rol speelt in het bepalen van de prijs die u vraagt voor uw product of dienst. Om niet voor verrassingen te komen staan dient u er rekening mee te houden dat er van elke ontvangst nog een deel naar de belastingdienst gaat; neem dit dus ook mee in het vaststellen van de tarieven.
Besteed aandacht aan klanten en marketing
Als er is vastgesteld dat er vraag is naar uw product of dienst en wat de doelgroep is, dan is het ook belangrijk om te bedenken hoe u deze doelgroep gaat bereiken. Dit begint al bij de naam van uw bedrijf. Bedenk een passende naam, die bij voorkeur weergeeft wat voor soort bedrijf het is, en bekijk dan ook meteen of deze naam nog niet in gebruik is. Het kan verstandig zijn om meteen de domeinnaam vast te leggen voor een website. Voor veruit de meeste bedrijven loont het namelijk om een eigen website te hebben. Om uit te leggen wat het bedrijf doet en kan bieden, om de vindbaarheid te vergroten, maar in sommige gevallen ook om er bijvoorbeeld een webshop aan te koppelen.
Maakt u deze website zelf of laat u dit doen? Zorg in het laatste geval voor budget hiervoor. Ditzelfde geldt voor de marketing. Tegenwoordig is een advertentie in het lokale krantje vaak niet meer toereikend en is de online vindbaarheid veel belangrijker. Natuurlijk is mond-tot-mondreclame nog steeds de beste reclame, maar besteed ook voldoende aandacht aan de vindbaarheid; door uw bedrijf op de juiste manier in de markt te zetten kunt u namelijk veel klanten winnen. Bent u zelf niet sterk in de online aanwezigheid en social media, laat dit dan door iemand anders doen. U kunt zo iets moois te bieden hebben, maar als klanten u niet kunnen vinden dan houdt het helaas al snel op.
Denk aan de lange termijn met verzekeringen
Als laatste, maar zeker niet het onbelangrijkste punt: verzekeringen. Dit wordt vaak overgeslagen bij de start omdat het vrij prijzig kan zijn, maar het is wel erg belangrijk en kan u geld uitsparen op het moment dat er iets aan de hand is. Als u voor uw werk veel bij mensen thuis komt, of bij andere bedrijven, dan is een aansprakelijkheidsverzekering wel aan te raden. Ook arbeidsongeschiktheid is niet voor u geregeld als ZZP’er en dient u zelf te verzekeren. Sla deze stap niet over, kijk vooral wat voor u relevant is.
Uiteraard zijn er voor uw specifieke onderneming mogelijk nog andere stappen te nemen, maar als u bovenstaande meeneemt in uw voorbereidingen, dan heeft u in ieder geval al goed nagedacht over de toekomst. Bent u hierna nog steeds enthousiast dan kunt u zich met een gerust hart inschrijven bij de kamer van koophandel. Veel succes gewenst!